Historia GSI

Historia Ogólna
GSi- trzy magiczne litery oznaczające Gniew, Szczęście, Inspirację. Gniewne auto, Szczęśliwy posiadacz, Inspiracja dająca siły dbania o nie.

.

Grand Sport Injection - dla wtajemniczonych ta nazwa kojarzy się ze sportowymi modelami Opla, dla laików brzmi jak proszek do prania. Co takiego sprawiło, że pozwoliła tysiącom kierowców poczuć uśmiech na twarzy ze szczyptą adrenaliny, rozbudzonej Wspaniałym Sportowym Zastrzykiem ?

.

Przełom lat 70- tych i 80-tych to kamień milowy poszukiwań złotej nazwy dla usportowionych modeli wielu marek samochodów. Wraz z premierą Golfa GTI, większość chwały spada na Volkswagena, stając się najpopularniejszym hot-hatchem wszechczasów. Odpowiedzią Opla po typowo sportowym Oplu GT {i sloganem reklamowym „Tylko latanie jest przyjemniejsze”}, jest oznaczenie GS, GS/E , GT/E pojawiające się w seryjnie produkowanych, usportowionych modelach Opla - Kadecie serii „C” i „D”, Commodore, Manta. Wszystkie wyróżniają mocne silniki z pojedynczym wtryskiem benzyny oraz sportowe zawieszenie i kosmetyczne zmiany nadwozia, podkreślajace sportowy charakter. Na rynku pojawia się także coupe Monza na bazie Opla Senatora z bardzo mocnym 3 litrowym silnikiem o mocy 180km. Monza reprezentowała zupełnie inna filozofię sportu – dużego, wygodnego pożeracza autostrad, prawdziwego Gran Turismo.

.

Nieubłaganie nadhodzi bardzo ważny rok 1984 - Opel debiutuje Kadettem „E”. Chwilę później pojawia się usportowiona wersja, nazywana odtąd GSi, z silnikiem 1,8e o mocy 115 km. Przy okazji zmieniając nazwę popularnej Manty GT/E na Mantę GSi (silnik 2,0e o mocy 110km). Odtąd te trzy magiczne litery będą wyznaczać prawdziwie sportowego ducha w stajni Opla.

.

Sylwetka GSi znacznie różni się od cywilnych modeli - sportowe zderzaki, wpływajce na design, ale także na niskie opory powietrza karoserii, boczne listwy progowe oraz tylni spojler. W wypadku Kadetta i potem Astry GSi, stylizacja to także charakterystyczne wloty na masce zwane „skrzelami”. Technicznie, GSi to obniżone zawieszenie wraz ze stabilizatorami przedniego i tylnego zawieszenia, specjalne aluminiowe felgi o rasowym wzorze wraz z szerokim ogumieniem, silniki o zwiększonej mocy, a co za tym idzie, wentylowane tarcze hamulcowe o zwiększonej średnicy.

.

Wnętrze GSi jest przyjemniejsze i jakby bardziej zharmonizowane, materiały wykończeniowe są lepszej jakości, trójramienna sportowa kierownica wraz z lewarkiem sportowej skrzyni biegów obszyta jest miłą w dotyku skóra, a specjalne kubełkowe (welurowe, a niekiedy skórzane) fotele firmy Recaro dają poczucie wygody i pewnej pozycji za kierownica.

.

Wraz z upływem lat podnosi się także poziom wyposażnia. Kadett zostaje wzbogacony o takie dodatki jak: komputer pokładowy z kontrola poziomu płynów eksploatacyjnych, układ ABS, elektryka szyb i lusterek czy podgrzewanie foteli. Przyjemna dla oka linia i dynamika sportowych Opli szybko zyskuje uznanie na rajdowych szlakach. W 1987roku, na salonie we Frankfurcie zaprezentowana zostaje Corsa A GSi z mocnym silnikiem 1,6 o mocy 98 km. Agresywna sylwetka, lekka masa własna i sportowy pakiet czyni z niej małego ściganta. Zyskuje wielu zwolenników i w rok później trafia do seryjnej produkcji i na rajdowe trasy. Będacy w produkcji Kadett GSi ma już 2 litrowy silnik w 3 wersjach mocy:(115,124,129km), lecz w 1988 roku otrzymuje prawdziwy zastrzyk - 156 konny super nowoczesny silnik{z dwoma wałkami rozrządu, z głowicą opracowaną przez firmą Cosworth, sekwencyjnym wtryskiem benzyny i czterema zaworami na cylinder} o oznaczeniu 20XE. W wersji z katalizatorem - C20XE – liczba koni zmniejszyła się o 6. Prawdziwym smaczkiem jest także wskaźniki digital - LCD(pokazujaca m.in. ciśnienie oleju i poziom ładowania ). Dotychczas takie ekskluzywne rozwiązanie stosowane było tylko w większych, sportowych limuzynach Opla. Debiutująca w 1988 roku Vectra 2000 (na wyspach znana jako Vauxall Cavalier GSi ) z identycznym silnikiem (C20XE) i sportowym pakietem stylizacyjnym. Jej większa siostra -Omega 3000 - wystąpujaca na Wyspach pod nazwa Carlton GSi wyróżnia się już 6 cylindrowym silnikiem 3,0 w topowej wersji 24 zaworowej (układ dolotowy ze zjawiskiem Dual Ram - małe doładowanie falowe). Era pięknych sportowych Opli nie przemija - zmienia się za to moda i oczy całego świata mogą zobaczyć cudowną Astrę GSi. Jest jesień 1991 roku.

.

Samochód debiutuje z dobrze znanymi z Kadetta dwulitrowymi jednostkami o mocy 115 i 150 koni mechanicznych, dwa lata później dołączy nie mniej dynamiczny, 125 konny motor 1,8 (C18XE). Niepowtarzalna sylwetka sportowego hot-hatcha, masywne zderzaki, lotka, dodatkowe progi i wloty na masce, 15 calowe aluminiowe felgi znane bardziej jako „wiatraki” (ze względu na wzór wirującego śmigła). Dodatkowo, wersja 150 konna to specjalne kwadratowe końcówki układu wydechowego i system ETC (elektroniczna kontrola trakcji). Wszystko to czyni z niej piękny wzór sportowej formy. Astra wyposażana jest w takie dodatki podnoszącce komfort jak klimatyzacja i podgrzewane fotele. O bezpieczeństwo dbają pirotechniczne napinacze pasów, poduszka powietrzna, od 1993 seryjnie). Produkowana do 1996 roku Astra GSi ,w 1994 roku traci pakiet ospojlerowania na rzecz bardziej ucywilizowanej wersji. Silnik C20XE staje się rzadkością, prawie wszystkie poliftowe GSi wyposażane są w silnic ECOTEC – 2,0 16v o oznaczeniu X20XEV.

.

W 1993 roku Opel wypuszcza na rynek Corsę B, a co za tym idzie kolejne wcielenie GSi, z mocnym 16-sto zaworowym silnikiem 1,6 o mocy 109 km (nieco później moc zmaleje do 106km). Usportowiony model wyróżnia się osiagami (9sec do 100km/h), bardzo ciekawym wnetrzem, sportową kierownicą z fabryczna nabą, dobrym wyposażeniem i całym pakietem standartowych dodatków GSi, dodających portowego smaku. Wraz z końcem produkcji Corsy B, na kilka lat wersje GSi znikają z oferty niemieckiego producenta. Premierą Astry G, sportowe Ople oznaczane są symbolami OPC – Opel Performance Center.

.

Przełom nastąpi w 2000 roku kiedy do salonów wjedzie Corsa C. Rok później pojawia się wersja GSi. Napędza ją mocny -125 konny silnik (Z18XE), wyróżniają elementy stylizacji nadwozia. Wnętrze wyposażono w skórzane dodatki i srebrno-chromowe wstawki oraz 15 lub 16 calowe alufelgi, soczewkowe reflektory przednie, automatyczną klimatyzację czy kubełkowe fotele Recaro.

.

Cykl przemian sprawia, że przydomek GSi zostaje w użyciu tylko na Wyspach Brytyjskich, jako odpowiednik Oplowskiego OPC dla marki Vauxhall. Astra II debiutująca w Europie w 1998 roku w sportowej formie OPC (Opel Performance Center). W następnych latach logiem OPC znakowane są także Vectry i inne nowe modele - Meriva i Zafira. Silnik Astry OPC jest rozwinięciem silnika X20XEV (zafundowano jednostce inny wydech,ostrzejsze wałki rozrządu, a także nowe mapy ECU), który generuje 160KM. Wyprodukowano jedynie 3000 sztuk OPC 1, które zostanie zastąpione wersją OPC 2, wyposażoną w turbodoładowany silnik o oznaczeniu Z20LET o mocy 200 KM.

.

Wprowadzenie nazwy OPC zapoczątkowało process pewnej degradacji statusu wersji GSi. Od tej pory, najbardziej bezkompromisowe modele Opla oznaczane są własnie tym symbolem, natomiast nazwa GSi zostaje zarezerwowana dla usportowionych, bardziej grzecznych modeli Opla. Po zakończeniu produkcji Opla Corsy C GSi, następuje kolejna luka w występowaniu nazwy GSi w ofercie. W tym czasie debiutuje Astra H, a wraz z nia – wersja OPC o mocy około 240 koni mechanicznych. Nazwa GSi zostaje reaktywowana po raz drugi wraz z premierą Corsy D. Wcześniej zaprezentowana zostaje 180 konna wersja OPC, zaś nowa wersja GSi legitymuje się mocą 150 koni w nadwoziu 3 lub 5 drzwiowym, pakietem stylizacyjnym, obniżonym zawieszeniem oraz większymi hamulcami. Miejmy nadzieje, że nie będzie to kolejne, krótkie przywrócenie do życia Grand Sport Injection – wraz z premierą Astry J, planowana jest produkcja wersji OPC, mającej pod maską 280 koni, a także wersji GSi, z dwulitrowym, turbodoładowanym silnikiem o mocy 200 KM.

.

Pokrótce starałem się przedstawi historię legendarnej, sportowej gamy Opli. Marki, która obecnie troche zdewaluowana, święciła triumfy w latach 90tych, będąc jedną z ikon usportowionych hatchbacków. Samochodów, które mimo upływu kolejnych lat, wciąż budzą respekt na ulicy, zaś w rękach pasjonatów są często idealnie utrzymanymi, wręcz muzealnymi egzemplarzami. Dlatego też za każdym razem, kiedy schodzę do garażu, widzę samochód, jakich się już nie produkuje – prosty, lekki, nie tłumiony niezliczoną liczbą elektronicznych systemów, samochód, w którym najważniejsze są umiejętności kierowcy, samochód, który potrafi zaskoczyć niejednego kierowcę dużo nowszego i niejednokrotnie mocniejszego auta.

.

Wszystkim czytąjcym życzę, by mogli taki widok oglądać jak najczęściej !




About

Witamy na stronach GSi Klub Polska. Klubu zrzeszającego posiadaczy usportowionych wersji Opla - Grand Sport Injection oraz Opel Performance Center

Zarejestruj się dziś i poczuj magie GSi !

Categories