GSI w rajdach

Ople z oznaczeniem GSi stanowiły bardzo dobra bazę do budowy samochodu rajdowego. Świadczyć o tym mogą nazwiska kierowców, zarówno polskich jak i zagranicznych, startujących na rajdach właśnie w tych autach. Pomimo iż Astry i Kadetty mają już swoje lata, nadal z powodzeniem przemierzają kilometry na oesach rajdów zaliczanych do pucharu PZM oraz RSMP niejednokrotnie zostawiając daleko z tyłu duzo młodszą konkurencję.

Znani kierowcy

Janusz Kulig
Swoją karierę zaczął podobnie jak większość polskich kierowców rajdowych, za kierownicą Fiata 126p. Był to pojazd grupy A. Szybko jednak, bo już po roku startów przesiadł się do A-grupowej Corolli z silnikiem 1600. Jeździł nią cały sezon 1993. W następnym roku wsiadł do Opla Kadetta GSi gr. N. Tym autem jeździł dwa następne sezony i wywalczył swój pierwszy tytuł mistrzowski - w 1995 roku został Mistrzem Polski w N3. Kolejny sezon rozpoczął również wypożyczoną od belgijskiego tunera “Pro-Race” Astrą GSI, również w N3. W tym samym sezonie Janusz kilka razy wystartował profesjonalnymi rajdówkami, a mianowicie Renault Clio Maxi oraz Renault Clio Williams

Osiągnięcia Kadett GSi:
rok 1994: 2 - w klasie N3, Opel Kadett GSi gr.N
I miejsce w grupie N3 podczas Rajdu Polski, pilot: Dariusz Burkat
I miejsce w grupie N3 podczas Rajdu Wisły, pilot: Dariusz Burkat
rok 1995: 8-my w MP, 1 - w N3, 3 - w F2
I miejsce w grupie N3 podczas Rajdu Polski, pilot: Dariusz Burkat
I miejsce w grupie N3 podczas Rajdu Krakowskiego, pilot: Dariusz Burkat
I miejsce w grupie N3 podczas Rajdu Gemer, pilot: Dariusz Burkat

Osiągnięcia Astra GSi:
rok 1996: V-ce Mistrz Polski w F2, 8 w MP
II miejsce w grupie F2 podczas Rajdu Polski, pilot: Jarek Baran
II miejsce w grupie F2 podczas Rajdu Kormoran, pilot: Jarek Baran
II miejsce w grupie F2 podczas Rajdu Wis?y, pilot: Jarek Baran

Mikko Hirvonen
Gdy młody Fin zdecydował się pojść ściezką kariery sportowej, stwierdził, że najlepsza droga do nauki rajdowej jazdy będzie samochód z napędem na przednią oś. W 1998 roku kupił swój pierwszy rajdowy samochód, 2-litrowego Opla Kadetta. Z kuzynem na prawym fotelu zgłosił się do swojego pierwszego rajdu. Pomimo dwukrotnego opuszczenia trasy, kar czasowych i uszkodzenia skrzyni biegów, Mikko minął linię mety o własnych siłach. Przez następne 2 lata jego rajdowa aktywnosc stała się sprawą prawdziwie rodzinną. Kuzyn i siostra, dzielący fotel pilota, oraz pozostali członkowie rodziny pomagali w startach samochodem. W 2000 r. Hirvonen poczuł, że jest gotowy na nowe wyzwanie - jego zamiarem były Fińskie Mistrzostwa Juniorów. Mistrzostwa otwarte dla przednionapędowych samochodów gr. N, tak więc przesiadł się do Opla Astry i ukończył mistrzostwa na siódmym miejscu spośród 20 startujących zawodników. W 2001 roku przebudował swoją Astrą i postanowił wystartować w Mistrzostwach Finlandii, chcąc stawić czoła swojemu pierwszemu pełnemu sezonowi startów. Do pomocy zwerbował dobrą znajomą Sirpa Joakinen, której mąż jest w Finlandii jednym z najbardziej doświadczonych pilotów w krajowych mistrzostwach. Hirvonen prowadził w cyklu do ostatniej próby ostatniego dnia, na której uderzył w skałę i tym samym spadł na drugą pozycję, tracąc tytuł na rzecz Kosti Katajamakiego, z którym zaciekle walczył cały rok na trasach odcinków specjalnych.

Osiągniącia:
rok 1998: debiut w rajdach samochodowych (Opel Kadett 2l)
rok 2000: VII miejsce w Mistrzostwach Finlandii Juniorów gr. N (Opel Astra GSI)
rok 2001: II miejsce w Rajdowych Mistrzostwach Finlandii

Bruno Thiry
Startował w Rajdzie Polski kilkakrotnie. W roku 1990 zajął 4 miejsce (Opel Kadett Gsi 16V), a rok później był 7 za kierownicą samochodu tej samej marki. W latach 1990 i 1991 startując Kadettem GSI 16V Belg kończył na drugim miejscu zmagania w swoich narodowych mistrzostwach. Zdołał tez odniesc zwycięstwa w zagranicznych rajdach Van Looi i Bohemii. Dzięki tym wynikom Belg na drugie lata wyrobił sobie markę specjalisty od samochodów przednionapędowych. W 1991 roku Thiry dwukrotnie wystartował w imprezach zaliczanych do mistrzostw świata. Rajdu Korsyki nie ukołczył, natomiast w Sanremo zajął dwunaste miejsce w generalce. W sezonie 1993 Thiry został kierowcą fabrycznym zespołu General Motors Europe i wystartował na A-grupowym Oplu Astrze w siedmiu rundach Rajdowych Mistrzostw Świata. Pięciokrotnie zwyciężał w klasyfikacji F2 (w Monte Carlo, Portugalii, w Rajdzie 1000 Jezior, Sanremo i Katalonii), zajmując przy tym wysokie miejsca w generalce. Dzięki tym wynikom Thiry walnie przyczynię się do zwycięstwa General Motors w Pucharze FIA Formuły 2.

Historia startów za kierownicą GSi
Rok 1991 i 1992 Kadett GSi:
Tour de Corse - Rallye de France
Rallye Sanremo - Rallye d’Italia
Rallye Cete d’Ivoire Bandama
Rok 1993 Astra Gsi:
Rallye Automobile de Monte-Carlo
Rallye de Portugal
Tour de Corse - Rallye de France
Acropolis
1000 Lakes Rally
Rallye Sanremo - Rallye d’Italia
Rallye Catalunya-Costa Brava (Rallye de Espana)

Kierowcy startujący GSi w pucharze PZM w sezonie 2007
Arkadiusz Urbanowicz - Opel Astra GSi
Krystian Pachuta - Opel Astra GSi
Adrian Mikiewicz - Opel Astra GSi
Piotr Jędrusiński - Opel Astra GSi
Piotr Ziarko - Opel Kadett GSi
Paweł Wisełka - Opel Astra GSi
Witold Stando - Opel Kadett GSi
Dariusz Witkowski - Opel Astra GSi

Ciekawoski:
Puchar Kadetta
W sezonie 2005 ruszył cykl pucharowy dla młodych zawodników - Puchar Kadetta. Celem organizowania Pucharu Kadetta było promowanie młodych kierowców i umożliwienie im startów w imprezach rangi ogólnopolskiej. Organizatorzy planowali również przygotowanie szkoleń prowadzonych przez doświadczonych kierowców i pilotów. Zawodnicy mogli zdobywać wiedzę teoretyczną oraz nabyć umiejętności bezpiecznej jazdy. Prezentacja pierwszego pucharowego samochodu przygotowanego w specyfikacji aut turystycznych grupy A7 (od 1600 do 2000 cm sześciennych) odbyła się 24 września podczas olsztyńskiego Rajdu Agapit - 9. eliminacji Rajdowego Samochodowego Pucharu PZM 2004. Organizatorami Pucharu Kadetta byli Stowarzyszenie “Stajnia Rajdowa G4″ oraz Zespół Rajdowy Tomasza Kuchara - QHR Rally Team.

Opel Kadett Rallye 4×4
W 1985 roku na międzynarodowych targach samochodowych Frankfurt Auto Show I.A.A. w 1985 roku Opel przedstawił Kadetta Rallye 4×4, który miał w niedalekiej przyszłości reprezentować Russelsheim w Rajdowych Mistrzostwach Świata jako następca Manty 400. Opel widział w nim szansę na odzyskanie mistrzowskiego tytułu i udowodnienie, że technologicznie są w ścisłej światowej czołówce. Sezon 1985 i 1986 poświęcono na testy. Zbudowano kolejne samochody, które wyposażono w przebudowane dwulitrowe jednostki pochodzące z GSi - wyposażono je w dwa wałki rozrządu i potężną turbinę. Jednostka miała moc około 500 KM, a w krytycznych momentach (dzięki trybowi “Overboost”) można było z niej wyciagnąć nawet 1000 KM. Samochody sprawdzano w każdych mozliwych warunkach - na asfalcie, szutrze i śniegu
i przygotowywano się do debiutu na rajdowych trasach




About

Witamy na stronach GSi Klub Polska. Klubu zrzeszającego posiadaczy usportowionych wersji Opla - Grand Sport Injection oraz Opel Performance Center

Zarejestruj się dziś i poczuj magie GSi !

Categories