Silniki w GSI

Na początek należałoby wspomnieł o sposobie oznaczenia silników Opla Nomenklatura:
Oznaczenie silnika jest unormowane i dostarcza o nim pewnych informacji. Format oznaczenia to LCCLL(L), gdzie L-litera, C-cyfra

Pierwsza pozycja informuje jaką normę czystości spalin spełnia dany silnik:
brak litery norma ECE R83A (R 15.04)
C norma UE 91/441/EWG
X norma 94/12/UE

Druga i trzecia pozycja to cyfry informujące o pojemności silnika, np. 14 to silnik o pojemności 1.4 litra.

Czwarty znak oznacza stopień sprężania:
G < 8,5
L 8,5-9,0
N 9,0-9,5
S 9,5-10,0
X 10,0-11,5
Y > 11,5

Piąty znak oznacza układ zasilania paliwem:
D diesel
E wtrysk wielopunktowy
V gaźnik
Z wtrysk jednopunktowy

Szósty znak oznacza specjalne wykonanie:
A Egipt
H duża moc lub doładowanie
J dławiona moc
K ze sprężarką Comprex
L obniżona moc
R podwyższona moc
T turbo
2 silnik II generacji

1.6 100KM - występowanie Opel Corsa A GSI lata 1985-1993

Silnik ten występuje w dwóch odmianach: C16SE i E16SE C16SE/E16SE sa to silniki 8-zaworowe, z wielopunktowym wtryskiem paliwa Multec.M firmy Delco-Remy. Były stosowany m innymi w Corsie A

Silnik C16SE E16SE
Pojemność 1598 ccm 1598 ccm
Średnica cylindra 79,0 mm 79,0 mm
Skok tłoka 81,5 mm 81,5 mm
Moc maksymalna 100KM (75kW)
przy 5800 obr/min
100KM (75kW)
przy 6200 obr/min
Moment obrotowy maks. 135Nm (13,7kgm)
przy 3400 obr/min
150Nm (15,3kgm)
przy 3200 obr/min
Stopień sprężania 10,0 10,5
Ciśnienie sprężania 14 bar 14 bar

X16XEL jest to silnik 16-zaworowy, z dwom wałkami rozrządu (DOHC) i wielopunktowym wtryskiem paliwa Multec.S. Jest stosowany od września 1994 w Astrach z oznaczeniem 1.6 16v. Silnik ten jest wyposażony w układ dolotowy o zmiennej geometrii.
Silnik ma zapłon bezpośredni (DIS - ang. Direct Ignition System). Nie ma rozdzielacza zapłonu, napięcie do świec zapłonowych jest dostarczane bezpośrednio z dwóch cewek zapłonowych sterowanych przez moduł zapłonowy. Jedna cewka wytwarza iskrą jednocześnie w cylindrze pierwszym i czwartym, a druga - w drugim i trzecim.

Silnik X16XEL
Pojemność 1598 ccm
Średnica cylindra 79,0 mm
Skok tłoka 81,5 mm
Moc maksymalna 100KM (75kW)
przy 6200 obr/min
Moment obrotowy maks. 150Nm (15,3kgm)
przy 3200 obr/min
Stopień sprężania 10,5
Ciśnienie sprężania 14 bar

1.8 125KM - występowanie Opel Astra GSI po 1993r

Jest to silnik 16-zaworowy, z wielopunktowym wtryskiem paliwa Simtec, zapłonem bezpośrednim DIS i konstrukcją dostosowaną pod późniejszą konstrukcję typu ECOTEC. Stosowany w okresie wrzesień 1993 - sierpień 1994.

Oznaczenie silnika: C18XE
Pojemność 1799 ccm
Średnica cylindra 81,6 mm
Skok tłoka 86,0 mm
Moc maksymalna 125KM (92kW)
przy 5600 obr/min
Moment obrotowy maks. 168Nm (17,1kgm)
przy 4800 obr/min
Stopień sprężania 10,8

1.8 115KM - występowanie Opel Kadett GSI

Jest to silnik 8-zaworowy, z wielopunktowym wtryskiem paliwa LE- Jetronic

Oznaczenie silnika 18E
Pojemność 1796 ccm
Średnica cylindra 84,8 mm
Skok tłoka 79,5 mm
Moc maksymalna 115KM (85kW)
przy 5800 obr/min
Moment obrotowy maks. 151Nm (15,3kgm)
przy 4800 obr/min
Stopień sprężania 9,5

2.0 115KM - występowanie Opel Kadett GSI do 1991 , Opel Astra GSI do 1993

Jest to silnik 8-zaworowy, z wielopunktowym wtryskiem paliwa Motronic 1.5.2 firmy Bosch.

Oznaczenie silnika C20NE
Pojemność 1998 ccm
Średnica cylindra 86,0 mm
Skok tłoka 86,0 mm
Moc maksymalna 115KM (85kW)
przy 5200 obr/min
Moment obrotowy maks. 170Nm (17,3kgm)
przy 2600 obr/min
Stopień sprężania 9,2
Ciśnienie sprężania 11 bar

2.0 124KM - występowanie Opel Kadett GSI do 1991

Jest to silnik 8-zaworowy, z wielopunktowym wtryskiem paliwa Motronic ML 4.1 firmy Bosch. Brak katalizatora

Oznaczenie silnika 20SER
Pojemność 1998 ccm
Średnica cylindra 86,0 mm
Skok tłoka 86,0 mm
Moc maksymalna 124KM (90kW)
przy 5200 obr/min
Moment obrotowy maks. 170Nm (17,3kgm)
przy 2600 obr/min
Stopień sprężania 10
Ciśnienie sprężania 12 bar

2.0 129KM - występowanie Opel Kadett GSI do 1991

Jest to silnik 8-zaworowy, z wielopunktowym wtryskiem paliwa Motronic ML 4.1 firmy Bosch. Brak katalizatora.

Oznaczenie silnika 20SEH
Pojemność 1998 ccm
Średnica cylindra 86,0 mm
Skok tłoka 86,0 mm
Moc maksymalna 129KM (95kW)
przy 5200 obr/min
Moment obrotowy maks. 170Nm (17,3kgm)
przy 2600 obr/min
Stopień sprężania 10
Ciśnienie sprężania 12 bar

2.0 136KM Wyst?powanie Opel Astra GSI po 1993

Jest to silnik 16-zaworowy, z wielopunktowym wtryskiem paliwa Simtec, zapłonem bezpośrednim DIS i kolektorem dolotowym o zmiennej geometrii.

Oznaczenie silnika X20XEV
Pojemność 1998 ccm
Średnica cylindra 86,0 mm
Skok tłoka 86,0 mm
Moc maksymalna 136KM (100kW)
przy 5600 obr/min
Moment obrotowy maks. 188Nm (19,2kgm)
przy 3200 obr/min
Stopień sprężania 10,8

2.0 150KM występowanie : Opel Kadett GSI - 1987-1991 , Opel Astra GSI do 1994

Jest to silnik 16-zaworowy, z wielopunktowym wtryskiem paliwa Motronic M2.5 (od sierpnia 1993 M2.8), zapłonem bezpośrednim DIS i kolektorem dolotowym o zmiennej geometrii. Stosowany od września 1991.

Oznaczenie silnika C20XE
Wtrysk M2.5, M2.8
Pojemność 1998 ccm
Średnica cylindra 86,0 mm
Skok tłoka 86,0 mm
Moc maksymalna 150KM (110kW)
przy 6000 obr/min
Moment obrotowy maks. 196Nm (20,0kgm)
przy 4800 obr/min
Stopień sprężania 10,5

2.0 156KM występowanie : Opel Kadett GSI do 1991

Jest to silnik 16-zaworowy, z wielopunktowym wtryskiem paliwa Motronic M2.5. od C20XE różni się brakiem katalizatora co spowodowało wzrost mocy i momentu.

Oznaczenie silnika 20XE
Wtrysk M2.5
Pojemność 1998 ccm
Średnica cylindra 86,0 mm
Skok tłoka 86,0 mm
Moc maksymalna 156KM (113kW)
Moment obrotowy maks. 200Nm (20,0kgm)
przy 4800 obr/min
Stopień sprężania 10,5



About

Witamy na stronach GSi Klub Polska. Klubu zrzeszającego posiadaczy usportowionych wersji Opla - Grand Sport Injection oraz Opel Performance Center

Zarejestruj się dziś i poczuj magie GSi !

Categories