Silnik jest sercem Twojego samochodu. To dzięki niemu możesz jeździć w różne miejsca i to on napędza wszystko inne w Twoim pojeździe. Mocny silnik może wiele zmienić, jeśli chodzi o prowadzenie, hamowanie, przyspieszenie i wydajność paliwową – dlatego wybór odpowiedniej jednostki napędowej jest jedną z najważniejszych decyzji przy zakupie nowego lub używanego pojazdu.
Cztery główne rodzaje silników to silniki benzynowe (znane również jako silniki z zapłonem iskrowym), silniki wysokoprężne, silniki elektryczne i wodorowe ogniwa paliwowe. Każdy z nich ma swoje zalety i wady; oto kilka szczegółów na temat każdego typu:
Silnik V8
Silnik V8 to silnik samochodowy z ośmioma cylindrami zamontowanymi na skrzyni korbowej w dwóch bankach po cztery cylindry, zazwyczaj, ale nie zawsze pod kątem 90 stopni. Silnik V8 otrzymuje swoją nazwę od stosunku 8:1 otworu cylindra do skoku.
Zaletami silnika V8 w porównaniu z innymi typami są: wyższy moment obrotowy przy niskich obrotach i więcej niż jeden szczyt mocy na obrót, dzięki czemu produkuje on maksymalną moc w efektywnym zakresie prędkości; czyni go to idealnym do większości zastosowań motoryzacyjnych. Wady obejmują wysoki koszt ze względu na precyzyjną obróbkę i twarde części, jak również wysokie zużycie paliwa w porównaniu z silnikami I4.
Historia
Pierwszym produkcyjnym samochodem z ośmiocylindrowym silnikiem był Citroën C8 z 1921 roku wyposażony w bocznozaworowy silnik OHC (Overhead Camshaft) o pojemności 4453 cm3 zaprojektowany przez Ernesta Henry’ego pod kierunkiem André Dubonneta z Michelin,[2] który przekonał członków zarządu Citrona do przyjęcia jego pomysłu na tak ambitny projekt.[3][4]
Silnik V12
Silnik V12 to 12-cylindrowy tłokowy silnik spalinowy w konfiguracji 60° V. Chociaż V12 nie jest tak powszechny jak silnik płaski lub rzędowy 4, oferuje kilka zalet w stosunku do tych konstrukcji. Najważniejszą z nich jest to, że ma niżej położony środek ciężkości niż równoważny silnik wielobryłowy. Pozwala to na lepszą obsługę przy dużych prędkościach, co czyni go idealnym do stosowania w samochodach luksusowych i wyścigowych, takich jak pojazdy Formuły 1.
Silnik V12 ma również większą moc niż równoważna konstrukcja I4 lub I6, ponieważ może mieć dwa razy więcej cylindrów pracujących jednocześnie (wszystkie są w fazie ze sobą). Dalsze korzyści to mniejsza waga w porównaniu z układami z pojedynczą głowicą cylindrów (SOHC), niższa emisja i większa oszczędność paliwa dzięki technologii bezpośredniego wtrysku.